Det første vi spør alle som tar kontakt med oss om er: “Hva er det du ønsker å oppnå med nettsiden?” Uten et godt svar på dette, er hva nettsiden koster, gjør og ser ut helt uvesentlig.
Mange har et godt bilde og konkrete mål for hva de ønsker å oppnå med den nye nettsiden, mens andre trenger å gå igjennom en prosess internt eller med et nettsidebyrå for å tydeliggjøre hva man ønsker å oppnå med nettsiden.
Hvis man trenger en workshop med et byrå vil dette så klart koste mer, men min oppriktige, dog inhabile mening er at det vil være en kostnad som spares eller tjenes inn senere i prosjektet. Dette kan skje ved både flere nye kunder eller tidsbesparelser, eller begge.
Hva du bør tenke på
For å komme frem til hva du ønsker å oppnå er det også lurt å tenke over hvordan man ønsker å posisjonere seg i markedet og hvem man ønsker å nå ut til. Noen av punktene vi alltid ønsker å ha gått igjennom:
-
- Hvem er dere? Hva gjør dere unike? Dette er ikke bare en setning som skal fortelle oss hva dere gjør, men måten dere kommunisere på. Kort fortalt personligheten til bedriften.
- Definisjon og informasjon rundt brandet deres. (Hva er et brand?)
- Målgruppen dere ønsker å nå ut til.
- Konkret hvilke(t) problem(er) dere løser for denne målgruppen.
- Noen konkrete tall og målbare variabler dere ønsker å bedre. F.eks antall besøk, leads, salg o.l.
Som et minimum kan du sette et klart og tydelig måltall og en definert målgruppe. For eksempel: Å bli kontaktet av 10 nye potensielle kunder fra nettsiden hver måned i målgruppen “Unge gründere i Oslo.”